Tegoroczne wakacje różnią się od tych, które znamy z poprzednich lat. Ze względu na pandemię koronawirusa nie wszyscy uczniowie mogli wyjechać na upragniony wypoczynek. Niektórzy z nich spędzają wakacje w miejscu zamieszkania, wśród swoich najbliższych. Wiele rodzin musiało także zmienić lub ograniczyć swoje plany wypoczynkowe. Dlatego też chcielibyśmy wesprzeć uczniów i rodziców, przekazując im informacje o ciekawych i wartościowych inicjatywach, takich jak:

  • warsztaty, zajęcia i inne działania realizowane on-line,
  • wydarzenia sportowe,
  • przedsięwzięcia kulturalne.

 Będziemy również polecać strony i serwisy internetowe, które mogą być inspiracją do zorganizowania ciekawej wycieczki czy aktywnego sposobu spędzania wolnego czasu. W naszej akcji nie zabraknie także informacji związanych z bezpieczeństwem podczas letniego wypoczynku oraz z działaniami służb ratunkowych w tym zakresie.

 #DobreWakacje – gdzie szukać informacji?

 Informacje o działaniach i inicjatywach skierowanych do dzieci i młodzieży oraz rodziców będziemy zamieszczać na naszych kanałach w mediach społecznościowych i na stronie internetowej z oznaczeniem #DobreWakacje.

 Chcielibyśmy każdego dnia przekazywać konkretną rekomendację dotyczącą serwisu internetowego, wydarzenia, zajęć on-line czy przedsięwzięcia kulturalnego.

 Zapraszamy do regularnego odwiedzania naszej strony https://www.gov.pl/web/edukacja/dobrewakcje-akcja-men oraz śledzenia profili w mediach społecznościowych.

 Na wycieczkę po lasach Górnego Śląska

 Miłośników parków, lasów i ścieżek rowerowych zachęcamy do zapoznania się z publikacją „NIEMAPA. Lasy Górnego Śląska”. To bogato ilustrowana propozycja dla tych, którzy chcą wspólnie z dziećmi odkrywać otaczający ich świat – ciekawe miejsca, przyrodę i kulturę.

 W publikacji znajdziemy propozycje leśnych wypraw urozmaiconych przejażdżką kolejką wąskotorową lub szlakiem rowerowym. Do tego zwiedzanie kompleksów parkowo-pałacowych, np. w Świerklańcu i Pszczynie, a także postindustrialnych obiektów, takich jak Sztolnia Czarnego Pstrąga czy Kopalnia Srebra.

 „NIEMAPĘ. Lasy Górnego Śląska” można pobrać ze strony https://niemapa.pl/lasy-gornego-slaska/  lub otrzymać bezpłatnie w  nadleśnictwach: Katowice, Brynek, Kobiór, Rybnik, Świerklaniec, Koszęcin i Rudy Raciborskie. Przewodnik powstał we współpracy z Regionalną Dyrekcję Lasów Państwowych w Katowicach.

 

Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej

   Zakończenie roku szkolnego 2019/2020 przeżyliśmy w nietypowych okolicznościach. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że był to rok wyjątkowy ze względu na pandemię koronawirusa i konieczność zmierzenia się z nowymi, wymuszonymi przez sytuację formami kształcenia. Mam świadomość, że towarzyszyło temu wiele mieszanych emocji, wysiłków i trudności, aby podołać wyzwaniom koniecznym do wypełniania całkiem nowych obowiązków.

   Dziękuję wszystkim za ten podjęty wysiłek i czas poświęcony na poznawanie nowych sposobów edukacji zdalnej, podczas zawieszonych zajęć w szkole. Wiem, że nie było to łatwe doświadczenie dla Was drodzy uczniowie, dla Waszych rodziców i dla nauczycieli. Każdy z nas musiał zmierzyć się z całkiem nowymi wyzwaniami, które przyniosła sytuacja zagrożenia epidemicznego.

   Nie wiemy, ile jeszcze potrwa ten stan zagrożenia i kiedy będziemy mogli wrócić do normalności. Tymczasem kończymy ten rok szkolny z nadzieją, że po wakacjach wrócimy do szkoły na wspólne lekcje i będziemy mogli cieszyć się swoją obecnością. Życzę wszystkim, aby czas wakacji był dla nas czasem przyjemnego i bezpiecznego wypoczynku, który pozwoli nabrać sił do dalszej nauki w nowym roku szkolnym.

   Gratuluję uczniom, którzy otrzymają świadectwa z wyróżnieniem, bo swoimi ocenami udowodnili, że można w tak trudnych okolicznościach sprostać wyzwaniom i wytrwałą pracą osiągnąć sukcesy. Żegnam ze smutkiem Uczniów klasy VIII, którzy kończą edukację w naszej szkole i podejmują kolejny etap kształcenia w innych miejscach. Życzę Wam wielu sukcesów i pomyślności w nowych środowiskach. Obyście znaleźli tam nowych kolegów i koleżanki oraz cieszyli się życzliwością nauczycieli.

   Wszystkim rodzicom dziękuję za zaangażowanie w tym pozaszkolnym procesie kształcenia. Można powiedzieć, że Wy też powinniście w tym roku otrzymać  świadectwa, za to co robiliście dla swoich dzieci. Składam Wam więc szczere wyrazy uznania i wdzięczności.

   Wszystkim życzę jeszcze raz udanych wakacji i do zobaczenia we wrześniu!

                                                                       Artur Grzywna - dyrektor szkoły

 

   Zakaz wstępu do lasu uświadomił nam, jak ważny jest dla nas kontakt z przyrodą. Dlatego zorganizowaliśmy akcję „Dotknij drzewa, przytul drzewo”, do której zainspirowała nas Fundacja Ekologiczna ARKA.

Las leczy

   Pewno nieraz po wycieczce do lasu poczułeś się lepiej, miałeś więcej energii, a nawet wróciłeś z niezwykłym pomysłem. Naukowcy po licznych badaniach potwierdzili, iż las leczy, uczy, a nawet poprawia naszą kreatywność. Pobyt w lesie obniża poziom hormonów stresu, poprawia sen, a nawet zwiększa ilość komórek odpowiedzialnych za odporność naszych organizmów. Spacer po lesie wspiera także proces zapamiętywania ważnych dla nas faktów, aż o 20%! Na pewno zdarzyło Ci się, że wpadłeś na ciekawy pomysł właśnie w lesie. Nic w tym dziwnego, gdyż nasza kreatywność podczas leśnego spaceru podnosi się o 50%.
Odwiedzajmy lasy! Sadźmy drzewa! Będziemy zdrowsi i bardziej szczęśliwi😊

 

Organizacja zajęć w szkole podstawowej:

  • Od 25 maja 2020 r. uczniowie klas I-III mogą brać udział w zajęciach opiekuńczo–wychowawczych z elementami zajęć dydaktycznych w szkole podstawowej.
  • W grupie może przebywać do 12 uczniów. W uzasadnionych przypadkach za zgodą organu prowadzącego można zwiększyć liczbę dzieci - nie więcej niż o 2. Przy określaniu liczby uczniów w grupie należy uwzględnić także rodzaj niepełnosprawności uczniów.
  • W miarę możliwości do grupy przyporządkowani są ci sami nauczyciele.
  • Jedna grupa uczniów przebywa w wyznaczonej i w miarę możliwości stałej sali.
  • Minimalna przestrzeń do zajęć dla uczniów w sali nie może być mniejsza niż 4 m2 na 1 osobę (uczniów i nauczycieli)*.

* Do przestrzeni tej nie wlicza się pomieszczenia/pomieszczeń kuchni, jadalni, innych pomieszczeń zbiorowego żywienia, pomocniczych (ciągów komunikacji wewnętrznej, pomieszczeń porządkowych, magazynowych, higieniczno-sanitarnych, - np. łazienek, ustępów). Nie należy sumować powierzchni sal dla dzieci i przeliczać łącznej jej powierzchni na limit miejsc. Powierzchnię każdej sali wylicza się z uwzględnieniem mebli oraz innych sprzętów, które się w niej znajdują.

  • Z sali, w której przebywa grupa, należy usunąć przedmioty i sprzęty, których nie można skutecznie umyć, uprać lub dezynfekować. Przybory do ćwiczeń (piłki, skakanki, obręcze itp.) wykorzystywane podczas zajęć należy dokładnie czyścić lub dezynfekować.
  • W sali odległości pomiędzy stanowiskami dla uczniów powinny wynosić min. 1,5 m
    (1 uczeń – 1 ławka szkolna).
  • Uczeń posiada własne przybory i podręczniki, które w czasie zajęć mogą znajdować się na stoliku szkolnym ucznia, w tornistrze lub we własnej szafce – jeżeli szkoła posiada szafki. Uczniowie nie powinni wymieniać się przyborami szkolnymi między sobą.
  • W sali gimnastycznej mogą przebywać dwie grupy uczniów[1]. Po każdych zajęciach używany sprzęt sportowy oraz podłoga powinny zostać umyte lub zdezynfekowane.
  • Należy wietrzyć sale co najmniej raz na godzinę, w czasie przerwy, a w razie potrzeby także w czasie zajęć.
  • Nauczyciel organizuje przerwy dla swojej grupy, w interwałach adekwatnych do potrzeb, jednak nie rzadziej niż po 45 min. Grupa spędza przerwy pod nadzorem nauczyciela.
  • Zaleca się korzystanie przez uczniów z boiska szkolnego oraz pobytu na świeżym powietrzu na terenie szkoły, przy zachowaniu zmianowości grup i dystansu pomiędzy nimi.
  • Sprzęt na boisku wykorzystywany podczas zajęć powinien być regularnie czyszczony
    z użyciem detergentu lub dezynfekowany, jeżeli nie ma takiej możliwości należy zabezpieczyć go przed używaniem.
  • Na boisku mogą przebywać dwie grupy przy założeniu, że zachowany jest między nimi dystans.
  • Należy ograniczyć aktywności sprzyjające bliskiemu kontaktowi pomiędzy uczniami.
  • Należy zapewnić taką organizację pracy i koordynację, która utrudni stykanie się ze sobą poszczególnych grup uczniów (np. różne godziny przyjmowania grup
    do placówki, różne godziny przerw lub zajęć na boisku).
  • Nie należy organizować żadnych wyjść poza teren szkoły (np. spacer do parku).
  • Uczeń nie powinien zabierać ze sobą do szkoły niepotrzebnych przedmiotów.
  • Jeżeli jest taka możliwość, w szatni należy wykorzystywać co drugi boks.
  • Należy unikać organizowania większych skupisk uczniów w jednym pomieszczeniu,
    w tym ustalić bezpieczną zasadę korzystania przez grupę z szatni przed rozpoczęciem i po zakończeniu zajęć.
  • Szkoła organizuje zajęcia świetlicowe dla uczniów, których rodzice zgłosili potrzebę korzystania ze świetlicy szkolnej. Godziny pracy świetlicy wynikają z informacji zebranych od rodziców.
  • Zajęcia świetlicowe odbywają się w świetlicy szkolnej z zachowaniem zasady 4 m2 na osobę. W razie potrzeby mogą zostać wykorzystane inne sale dydaktyczne.
  • Nauczyciele i inni pracownicy szkoły powinni zachowywać dystans społeczny między sobą, w każdej przestrzeni szkoły, wynoszący min. 1,5 m.
  • Personel kuchenny i pracownicy administracji oraz obsługi sprzątającej powinni ograniczyć kontakty z uczniami oraz nauczycielami.
  • Rodzice i opiekunowie przyprowadzający/odbierający uczniów do/ze szkoły mają zachować dystans społeczny w odniesieniu do pracowników szkoły oraz innych uczniów i ich rodziców wynoszący min. 2 m.
  • Rodzice mogą wchodzić z dziećmi wyłącznie do przestrzeni wspólnej szkoły lub wyznaczonego obszaru z zachowaniem zasady – jeden rodzic z dzieckiem lub w odstępie 2 m od kolejnego rodzica z dzieckiem, przy czym należy rygorystycznie przestrzegać wszelkich środków ostrożności (m. in. osłona ust i nosa, rękawiczki jednorazowe lub dezynfekcja rąk).
  • Do szkoły może uczęszczać wyłącznie uczeń zdrowy, bez objawów chorobowych sugerujących chorobę zakaźną.
  • Uczniowie do szkoły są przyprowadzani/odbierani przez osoby zdrowe.
  • Jeżeli w domu przebywa osoba na kwarantannie lub izolacji nie wolno przyprowadzać ucznia do szkoły.
  • Należy ograniczyć przebywanie osób z zewnątrz w placówce do niezbędnego minimum, z zachowaniem wszelkich środków ostrożności (m. in. osłona ust i nosa, rękawiczki jednorazowe lub dezynfekcja rąk, tylko osoby zdrowe) i w wyznaczonych obszarach.
  • Należy zapewnić sposoby szybkiej komunikacji z rodzicami/opiekunami ucznia.
  • Rekomenduje się zakup termometru, najlepiej bezdotykowego (co najmniej 1 termometr dla szkoły) i dezynfekowanie go po użyciu w danej grupie. W przypadku posiadania innych termometrów niż termometr bezdotykowy konieczna jest dezynfekcja po każdym użyciu.
  • Należy uzyskać zgodę rodziców/opiekunów na pomiar temperatury ciała ucznia jeżeli zaistnieje taka konieczność, w przypadku wystąpienia niepokojących objawów chorobowych.
  • Jeżeli dziecko manifestuje, przejawia niepokojące objawy choroby należy odizolować je w odrębnym pomieszczeniu lub wyznaczonym miejscu z zapewnieniem min. 2 m odległości od innych osób i niezwłocznie powiadomić rodziców/opiekunów w celu pilnego odebrania ucznia ze szkoły.

Higiena, czyszczenie i dezynfekcja pomieszczeń i powierzchni

  • Przy wejściu głównym należy umieścić numery telefonów do właściwej stacji sanitarno-epidemiologicznej, oddziału zakaźnego szpitala i służb medycznych oraz organów, z którymi należy się kontaktować w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych.
  • Przed wejściem do budynku szkoły należy umożliwić skorzystanie z płynu dezynfekującego do rąk oraz zamieścić informację o sposobie jego użycia oraz obowiązku dezynfekowaniu rąk przez wszystkie osoby wchodzące do szkoły.
  • Należy dopilnować, aby wszystkie osoby wchodzące do szkoły dezynfekowały dłonie lub zakładały rękawiczki ochronne, miały zakryte usta i nos oraz nie przekraczały obowiązujących stref przebywania.
  • Należy regularnie myć ręce wodą z mydłem oraz dopilnować, aby robili to uczniowie, szczególnie po przyjściu do szkoły, przed jedzeniem i po powrocie     ze świeżego powietrza, po skorzystaniu z toalety.
  • Rekomenduje się monitoring codziennych prac porządkowych, ze        szczególnym uwzględnieniem utrzymywania w czystości sal zajęć, pomieszczeń sanitarnohigienicznych, ciągów komunikacyjnych, dezynfekcji powierzchni dotykowych – poręczy, klamek i powierzchni płaskich, w tym blatów w salach i w pomieszczeniach spożywania posiłków, klawiatur, włączników.
  • Przeprowadzając dezynfekcję, należy ściśle przestrzegać zaleceń producenta znajdujących się na opakowaniu środka do dezynfekcji. Ważne jest ścisłe przestrzeganie czasu niezbędnego do wywietrzenia dezynfekowanych pomieszczeń, przedmiotów, tak aby uczniowie nie byli narażeni na wdychanie oparów środków służących do dezynfekcji.
  • Wszyscy pracownicy szkoły w razie konieczności powinni być zaopatrzeni w indywidualne środki ochrony osobistej – jednorazowe rękawiczki, osłonę na usta i nos.
  • W pomieszczeniach sanitarnohigienicznych należy wywiesić plakaty z zasadami prawidłowego mycia rąk, a przy dozownikach z płynem do dezynfekcji rąk – instrukcje.
  • Należy zapewnić bieżącą dezynfekcję toalet.

Gastronomia

  • Należy wyłączyć źródełka i fontanny wody pitnej, zapewnić korzystanie z innych dystrybutorów przez uczniów pod nadzorem opiekuna; zalecenia higieniczne w przypadku innych dystrybutorów wody zostały wskazane na stronie internetowej GIS https://gis.gov.pl/oswiata/udostepniania-wody-do-spozycia-w-placowkach-oswiaty-fontanny-z-woda-do-picia-dystrybutory-wody-zrodelka/.
  • Przy organizacji żywienia w szkole (stołówka szkolna, kuchnia, jadalnia i inne pomieszczenia przeznaczone na spożycie ciepłych posiłków), obok warunków higienicznych wymaganych przepisami prawa odnoszących się do funkcjonowania żywienia zbiorowego, dodatkowo wprowadzić należy zasady szczególnej ostrożności dotyczące zabezpieczenia pracowników, w miarę możliwości odległość stanowisk pracy, a jeśli to niemożliwe – środki ochrony osobistej, płyny dezynfekujące do czyszczenia powierzchni i sprzętów. Szczególną uwagę należy zwrócić na utrzymanie wysokiej higieny, mycia i dezynfekcji stanowisk pracy, opakowań produktów, sprzętu kuchennego, naczyń stołowych oraz sztućców.
  • Korzystanie z posiłków musi być bezpieczne, w miejscach do tego przeznaczonych, w tym rekomenduje się zmianowe wydawanie posiłków, czyszczenie blatów stołów i poręczy krzeseł po każdej grupie. Wielorazowe naczynia i sztućce należy myć w zmywarce z dodatkiem detergentu, w temperaturze min. 60°C lub je wyparzać.
  • Od dostawców cateringu należy wymagać pojemników i sztućców jednorazowych.

Postępowanie w przypadku podejrzenia zakażenia u pracowników szkoły

  • Do pracy w szkole mogą przychodzić jedynie zdrowe osoby, bez jakichkolwiek objawów wskazujących na chorobę zakaźną.
  • W miarę możliwości nie należy angażować w zajęcia pracowników powyżej 60. roku życia lub z istotnymi problemami zdrowotnymi, które zaliczają osobę do grupy tzw. podwyższonego ryzyka.
  • Należy wyznaczyć i przygotować (m.in. wyposażenie w środki ochrony i płyn dezynfekujący) pomieszczenie lub wydzielić obszar, w którym będzie można odizolować* osobę w przypadku zdiagnozowania objawów chorobowych.

* Należy przygotować procedurę postępowania na wypadek zakażenia koronawirusem lub zachorowania na COVID-19, która powinna uwzględniać m. in. następujące założenia:

  1. Pracownicy szkoły powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy, pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno- epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.
  2. Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia, dostępnych na stronach gis.gov.pl lub https://www.gov.pl/web/koronawirus/, a także obowiązujących przepisów prawa.
  3. W przypadku wystąpienia u pracownika będącego na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem należy niezwłocznie odsunąć go od pracy. Należy wstrzymać przyjmowanie kolejnych grup uczniów, powiadomić właściwą miejscowo powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
  4. Obszar, w którym poruszał się i przebywał pracownik, należy poddać gruntownemu sprzątaniu, zgodnie z funkcjonującymi w podmiocie procedurami oraz zdezynfekować powierzchnie dotykowe (klamki, poręcze, uchwyty itp.) oraz zastosować się do indywidualnych zaleceń wydanych przez inspektorat sanitarny.
  5. Zaleca się przygotowanie i umieszczenie w określonym miejscu (łatwy dostęp) potrzebnych numerów telefonów, w tym do stacji sanitarno-epidemiologicznej, służb medycznych.
  6. Należy stosować się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego przy ustalaniu, czy należy wdrożyć dodatkowe procedury biorąc pod uwagę zaistniały przypadek*.

* Rekomenduje się ustalenie listy osób przebywających w tym samym czasie w części/częściach podmiotu, w których przebywała osoba podejrzana o zakażenie i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz gis.gov.pl odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.

  • Zawsze w przypadku wątpliwości należy zwrócić się do właściwej powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej w celu konsultacji lub uzyskania porady.

 


[1] Jednak nie więcej niż liczba uczniów określona zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r. poz. 639).